Slik ble Jobbklar lansert for 260 ansatte 

Slik ble Jobbklar lansert for 260 ansatte 

Da Jobbklar ble lansert 1. september satte koronapandemien en stopper for stor lanseringsfest for alle 260 ansatte. Løsningen ble en omreisende lanseringsturne med 14 ulike markeringer. 

Da Jobbklar ble lansert 1. september satte koronapandemien en stopper for stor lanseringsfest for alle 260 ansatte. Løsningen ble en omreisende lanseringsturne med 14 ulike markeringer. 

by | 15/10/2020

Det er viktig å gi et godt inntrykk i en søknad

BYGGDRIFTERNE: De ansatte i vaktmestertjenesten fikk anerkjennelse for å være fremoverlent i etableringen av Jobbklar. De har nemlig allerede valgt å endre navnet på virksomheten sin. Nå heter de Jobbklar Byggdrift. Foto: Ingmar Brokka Rike / Jobbklar 

Jobbklar er lokalisert i Arendal, Risør og Åmli, og har 260 ansatte. Selskapet har et stort mangfold og mange virksomheter. Visjonen til selskapet er å skape et arbeidsmarked med rom for alle. Det var derfor helt naturlig å skape en lanseringsturne med rom for alle, men flere hensyn måtte tas for å overholde smittevernregler og holde alle trygge.

Skape stolthet og identitet 

Administrerende direktør, Øyvind Vedal, og leder for inkludering og veiledning, Thorbjørn Claussen, reiste derfor rundt til alle de ulike virksomhetene selskapet. Det ble holdt 14 markeringer i løpet av fire dager i tre ulike kommuner.  

– Spesielt når vi lanserer et nytt selskap så er de ansatte de viktigste for oss. Vi hadde en klar ambisjon om å skape stolthet, tilhørighet og identitet ved å besøke de ulike lokasjonene. Dette var også en fin mulighet til å lansere de nye verdiene til Jobbklar, som er åpen, modig og real, forteller Øyvind Vedal. 

Det er viktig å gi et godt inntrykk i en søknad

ORDFØRER «PÅ BESØK»: I produksjonslokalene til virksomheten Durapart Elektro på Vinterkjær i Risør ble det blant annet vist videohilsen fra ordfører i Arendal kommune, Robert Cornels Nordli. Arendal er den største eierkommunen i Jobbklar Norge AS. Foto: Ingmar Brokka Rike / Jobbklar

Lykkeønskninger på video 

Programmet for markeringene var tredelt. Det første var en presentasjon av de nye verdiene til Jobbklar og refleksjoner rundt hva dette skal bety for alleVerdivideoen var startskuddet på verdirefleksjonen som skal prege alle virksomhetene hver dag.   

– Det at vi nå skal skape noe nytt sammen var et glimrende tidspunkt for å fornye selskapets verdier. Verdier skal hjelpe oss til å finne de beste løsningene – for samfunnet og for ansatte ved at vi gjør kloke valg, og at vi oppfører oss på en god måte, forteller Thorbjørn Claussen. 

Det ble deretter vist en video med fem av de ansatte og deres tanker rundt det nye selskapet. Vedal snakket om strategi og retning for selskapet. De ansatte fikk til slutt lykkeønskning på video fra ordfører i den største eierkommunen og fra styreleder i Jobbklar Norge AS. Klare ambisjoner og forventninger fra den største eieren ga klar retning for alle ansatte. 

Det er viktig å gi et godt inntrykk i en søknad

SØRSVANN KRO: Verdiene og strategien til Jobbklar ble lansert og diskutert i de nyoppussede lokalene til kro-gjengen på Stoa i Arendal. Foto: Ingmar Brokka Rike / Jobbklar 

Samhandling er nøkkelen 

Under de 14 markeringene ga de ansatte også innspill og refleksjoner til strategi og retning. Vedal og Claussen forteller at det kom svært gode innspill som de tar med seg videre i utvikling av selskapet. 

– Det er fantastisk flott å ha kommet så tett på alle våre ansatte i løpet av lanseringen. Det har vært en inkluderende lansering og har stor tro på at vi skal lykkes med å få enda flere i jobb og utdanning. Men selv om vi er 260 ansatte så klarer vi ikke dette alene. Vi har mye å lære av andre, og vi skal dele raust av vår kompetanse og våre erfaringer. Det er i samhandling med andre vi skal oppnå visjonen om et arbeidsmarked med rom for alle, avslutter Vedal.  

Det er viktig å gi et godt inntrykk i en søknad

EN SMAK AV JOBBKLAR: Under hver av de 14 markeringene ble det servert kake. Foto: Ingmar Brokka Rike / Jobbklar